Artikel

Verkoop jezelf in 1 minuut

Geplaatst op: 13 maart 2015 door Melanie
Laatste update: 19 maart 2015
Verkoop jezelf in 1 minuut

Je zit op de fiets en denkt na over je carrière. Over vijf minuten heb je afgesproken met vrienden bij de bioscoop. Je vriendin zou wat vrienden meenemen. Zodra je bij de bioscoop arriveert, word je voorgesteld aan de nieuwe directeur van jouw droombedrijf. Je staat versteld en weet geen woord meer uit te brengen. Dit was jouw kans op succes.

Pitchen

Dit moet natuurlijk voorkomen worden. Je moet als succesvolle ondernemer op iedere situatie zijn voorbereid. Daarom is het belangrijk om jezelf op ieder moment van de dag goed te presenteren. Dit kan met een elevator-pitch. Je weet wel, een praatje van 1 minuut waarin je jezelf verkoopt. De truc om belangrijke mensen voor je te winnen. Een elevator-pitch is niets meer dan jezelf in de lift verkopen. Oftewel: hoelang zit je in de lift? Nooit langer dan 1 minuut. Dus in die tijd moet jij jezelf kunnen verkopen. Dat is een hele uitdaging.

Iets over jezelf

In zo'n pitch praat je over jouw kwaliteiten en wat jou dan zo sterk maakt in wat je doet. Als de directeur van jouw droombedrijf aan je vraagt: 'Stel jezelf even voor'. Dan is het niet de bedoeling dat je je CV gaat opdreunen. Het is veel leuker en professioneler als je op een leuke en interessante manier kan opnoemen wat jou zo goed maakt.

Interessante kwaliteiten

Als je begint met het maken van een pitch, moet je een duidelijk doel voor ogen hebben. Wil je dat ze weten wie jij bent en waar je voor staat? Of wil je dat je wordt aangenomen? In dat geval moet je je namelijk aanpassen aan het bedrijf en zorgen dat jouw pitch perfect aansluit op de visie van het bedrijf waar je graag wilt werken. Weet je niet goed waar je moet beginnen? Pak dan een leeg vel papier en schrijf eens op wat jou uniek maakt. Dit heten unique selling points, je unieke kwaliteiten. Ben je bijvoorbeeld spontaan en ben je goed in sport? Dan schrijf je deze eigenschappen op. Al deze dingen maken jou namelijk tot wie je bent.

Vermijd cliché's

Als je een tekst hebt geschreven met daarin jouw unique selling points, moet je er nog eens kritisch naar kijken. Zitten er geen cliche's in? Er zijn bijvoorbeeld duizenden mensen die goed zijn in 'het omgaan met mensen'. Daar ben je niet uniek in. Probeer zo goed mogelijk te beschrijven op welke manier jij dan goed om kan gaan met mensen. Ben je bijvoorbeeld erg geduldig, of trouw? Dan heeft een bedrijf een beter beeld op welke manier jij een toevoeging kan zijn voor het bedrijf.

Feedback

Als je klaar bent, kun je het laten lezen aan mensen die jou goed kennen. Je ouders bijvoorbeeld of vrienden of vriendinnen. Zij weten over welke eigenschappen jij bezit en kunnen dit vaak bevestigen of nog kritiek hebben. Daar kan je je pitch dan weer op aanpassen.

Dus ben jij klaar voor de echte wereld? Verkoop jezelf en bouw een netwerk op. Dan krijg je vast een fantastische baan! 

Lees hoe andere jonge ondernemers jou voorgingen:
Jonge ondernemer Tugrul: Wees vastberaden!
Jonge ondernemer Ferrel Voll: "Gewoon doen, niet te lang nadenken"

Foto: MIT Technology Review

Heb jij geldtips, ervaringen of weet jij de leuke gratis evenementen te vinden?

Deel je eigen tip

Tips

Lees alle artikelen
die voor jou interessant zijn.