Artikel

Kassakoopje: slimme zet of vervelend?

Geplaatst op: 10 februari 2015 door Miss_Yvette
Laatste update: 26 februari 2015
Kassakoopje: slimme zet of vervelend?

Als verkoopster bij Hema vraag ik of klanten interesse hebben in een extra aankoop. Voor mij is de bijverkoop onderdeel van mijn bijbaan. Elke twee weken krijgt de klant weer een nieuw kassakoopje voorgeschoteld. Dat is niet afgestemd op andere artikelen die hij koopt. De kassakoopjes wisselen steeds doordat ze gebonden zijn aan de tijd van het jaar. De verleiding blijft wel het hele jaar bestaan.

Verbaasde blikken

‘Wilt u er nog twee pakken stroopwafels bij voor €2.50?’ Je zou verwachten dat de koper niet meer raar opkijkt zo'n vraag, want het kassakoopje wordt in steeds meer winkels aangeboden. Toch rekenen veel klanten er niet op. Ze gaan uit van een gewoon gesprek. Ze denken dat ik alleen zeg hoeveel ze moeten betalen en daarna vraag of ze een tasje nodig hebben. Vooraf verzinnen ze niet dat ik iets extra’s wil verkopen. ‘Wat zeg je nou toch allemaal, meissie?’ krijg ik te horen als ik naar het kassakoopje vraag. Dit levert veel gefronste wenkbrauwen en lachende gezichten op.

Nee, dank u

De meeste klanten laten zich niet verlijden tot een onverwachte aankoop. Zodra de koper door heeft dat ik naar de bijverkoop vraag, klinkt er een ‘nee’. Meestal hebben ze het kassakoopje, of iets vergelijksbaars, al in huis. In het geval van snoep wordt gezegd dat het ‘lekker maar ongezond is’ en dat ze ‘op hun gewicht willen letten’. Wie met een groep winkelt laat zich weleens overhalen door een ander en neemt het kassakoopje toch mee naar huis. Het grootste deel blijft de hand op de knip houden.

De plicht roept

Een medewerker doet wat haar gevraagd wordt, dus ik wijs klanten op de bijverkoop. Als verkoopster begrijp ik dat een bedrijf in zware tijden de omzet wil spekken. Bij de toonbank een reepje chocola meenemen is zo gedaan. Waarom niet? Als je toch aan het winkelen bent, kan een kleinigheidje er nog wel bij. Duur is het meestal niet.

Als Yvette snap ik dat klanten de bijverkoop irritant vinden. Wanneer ze iets nodig hebben, pakken ze dat zelf wel. Omdat ik twee petten op heb, die van verkoopster en die van klant, weet ik hoe dit voor de mensen is. Als ik tijdens het winkelen zo'n vraag krijg zou ik ook vriendelijk bedanken voor het aanbod.

Wil je meer over mij weten? Hier stel ik mezelf voor.

Bron foto: Wikipedia

Heb jij geldtips, ervaringen of weet jij de leuke gratis evenementen te vinden?

Deel je eigen tip

Tips

Lees alle artikelen
die voor jou interessant zijn.