Artikel

Jong en al eigen baas

Geplaatst op: 15 januari 2015 door KayleeK
Laatste update: 16 januari 2015
Jong en al eigen baas

Straks is de tijd daar om fulltime te gaan werken. In de meeste gevallen ga je voor een bedrijf werken, toch geldt dat niet voor iedereen. Sommige kiezen ervoor om zelfstandige ondernemer te worden. Je wordt de baas van je eigen bedrijf. Het mooie daarvan is dat je geen verantwoording af hoeft te leggen bij iemand en zelf je tijdsindeling kan bepalen. Maar waarom zou je wachten tot na je studie om het heft in eigen hand te nemen? Je kan namelijk vandaag al beginnen met een eigen onderneming.

Klein beginnen

Het lijkt misschien een moeilijke task om een eigen bedrijf te beginnen, maar iedereen begint klein. Zo ook Mark Zuckerberg van Facebook. Ruim tien jaar geleden werd Facebook opgericht en in de loop der jaren is het immens populair geworden. Natuurlijk is dit wel een voorbeeld van een bedrijf dat snel groot is geworden. De meeste bedrijven zijn namelijk niet zo snel een hit. Het Zweedse Ikea bijvoorbeeld bestaat al sinds 1943, maar pas in 1978 ging de eerste Ikea in Nederland open. Toch zijn beide bedrijven zeer populair, omdat ze iets brengen wat nog niet zo op de markt was. Het gaat allemaal om het juiste moment de markt bestormen met jouw ideeën en ontwerpen. Het was William Shakespeare die zei: 'Timing is Everything'. Hiermee bedoelde hij dat wanneer je op het juiste moment toeslaat het je veel op kan leveren.

Een idee

Om de markt op te gaan moet je ten eerste een idee hebben voor een product. Dit kan van alles zijn.
Een paar voorbeelden zijn:
– Een hulpmiddel voor in en of om het huis (een pan die niet aanbrandt, een tuinslang die niet in de knoop komt te zitten, een stofzuiger die overal en alles opzuigt en ga zo maar door)
– Een internetpagina:
  - die een dienst aanbiedt (bol.com, alibaba.com, marktplaats.nl)
  - die entertainment aanbiedt (Twitter, Instagram)
– Een bedrijf die diensten verleend (KPN, Ziggo, Nuon)
– Etenswaren of drinken (Coca-Cola, Oreo, maar ook dierenvoeding)
– Uiterlijke hulpmiddelen (Axe, Uggs, Max Factor)

De doelgroep

Daarna moet je een doelgroep gaan bepalen. Furby's bijvoorbeeld zijn normaal gesproken voor kinderen in de leeftijd vijf tot tien jaar. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar 30-jarige vrouwen zijn dan niet echt de doelgroep van de Furby's. Door te kijken of jij en je vrienden het product ook interessant vinden is de doelgroep makkelijker te bepalen.

Concurrentie

Ook is het belangrijk om te weten of er bedrijven zijn die hetzelfde product hebben. Er wordt vaak gezegd: beter goed gejat, dan slecht bedacht. Dit geldt voor veel bedrijven. Zo zijn er op de markt altijd bedrijven te vinden die bijna hetzelfde product leveren. Zo zijn er Apple en Microsoft, Coca-Cola en Pepsi, BMW en Audi en dit zijn alleen nog maar één van de bekendste. Er zijn namelijk veel meer. Daarnaast zijn er ook bedrijven die precies hetzelfde product afleveren. Hierbij kan je denken aan Shell, BP en Texaco, ze verkopen namelijk allemaal olie. Het is hun visie die er voor zorgt dat ze kunnen concurreren met andere bedrijven. Die visie die je onderscheidt van de rest. Jouw product moet iets unieks brengen. Het moet een beleving opwekken die alleen door jouw product gevoeld of geuit kan worden.

Het echte werk

Dan begint het echte werk, geld investeren. Daarnaast kan je ook via een vriendenkring het product rondlaten gaan. Voornamelijk internetpagina's worden daardoor groot. Youtube is een goed voorbeeld. Ze zijn namelijk klein begonnen, maar door mond-tot-mondreclame zijn steeds meer mensen naar de site gegaan om zelf de filmpjes te gaan kijken of te plaatsen. Het belangrijkste is dat je kopers jou gaan vinden om het product te kopen of te gebruiken. Natuurlijk kan je ook met een product naar de kopers (Blokker, Bart Smit, H&M) toe gaan. Hierbij ben je helaas niet zeker of het product daadwerkelijk in de retail gaat komen. Het kan zijn dat er aanpassingen gemaakt moet worden om de consument een beter product te kunnen leveren, maar aan het eind van de dag is hetgeen waar het omdraait dat je 100% achter je product blijft staan.

Illustratie: (Digital Music News)

Zie ook: Jong en geen werk? Wees creatief en ga zelf ondernemen

Auteur

Wat voor baan denk jij straks te zullen hebben?

Heb jij geldtips, ervaringen of weet jij de leuke gratis evenementen te vinden?

Deel je eigen tip

Tips

Lees alle artikelen
die voor jou interessant zijn.